To je moje! :)

Skoro každý nějak vyřvává do světa své názory, ať už prostřednictvím spamových statusů na facebooku či jinde, jiní zase volí trochu přehlednější styl a proto si zřídí prostor, kde se mohou vyřvat. Takže toto je můj prostor. Nóvý prostór, kupte nový prostór! :-D

Nebudu se tedy jistě snažit někoho o ničem přesvědčit, či podat exkluzivní a zaručeně věrohodné informace, ale budu psát, co mě zrovna bude pálit. Snad se nebudete na mě čertit :-)

LicH

Sunday, January 27, 2013

Kulervoucí cestování s Leo Express


Jako další článek jsem se rozhodl publikovat zde své zápisky z mého prvního cestování vlakovou soupravou Leo Express. Před tím, než se vrhnete na samotné zápisky, rád bych dal na vědomí, že se jedná o mé vlastní pocity, které se v průběhu cesty u mě zrodily a byly reakcí na mé okolí a celkově na jízdní zážitek jako takový. Cestuji na tomto úseku (tedy Praha-Ostrava a zpět) poměrně často, a jelikož jsem využil i služeb všech konkurenčních dopravců, dovolím si tvrdit, že mám dostatek zkušeností na alespoň trochu věrohodné hodnocení. :-)



Rád bych ještě doplnil malou historii toho, jak jsem se vůbec k cestování tímto spojem dostal. Leo Expressem jsem měl jet poprvé ještě před vánoci. Tehdy bylo vše ještě růžové a já baštil onu švýcarskou propagandu a zavčasu jsem si zřídil elektronický účet a objednal lístek na svou první cestu do Ostravy. Udělal jsem to tak asi dva týdny předem ze strachu, že by vlak mohl být plně obsazen, tak jak tomu bývá u konkurence RegioJet. Týden před touto cestou se v médiích objevilo, že má Leo Express ony problémy s dokumenty pro své soupravy a musí tak rušit již prodané spoje. Tímto byla zrušena i má jízdenka. Leo Express mi nabídly buď navrácení peněz na jedné z jejich přepážek, či zdvojnásobení kreditu na online účtu. Zvolil jsem tedy druhou možnost, jelikož jsem měl za to, že mi to činí velkou výhodu a dává tedy vlastně jízdu zdarma :) Druhou jízdenku jsem zakoupil až v tedy v lednu, kdy byla situace klidnější a spoje konečně opět v nabídce. Na webu Leo Expressu jsem si koupil jízdenku týden dopředu na nejlukrativnější čas, tedy pátek odpoledne 16:00. Překvapilo mě, e obsazenost vlaku byla tak 50%. RegioJet nelze týden (mnohdy ani dva) předem na tento čas koupit, je 100% obsazen a je nutno čekat na uvolnivší se jízdenku jako žralok. Kolegové se mě pořád ptali co a jak, kdy už pojedu, a já si o cestování Leo Expressem něco zjistil. Přečetl jsem si internetu TENTO článek, který odkazoval na 4 další, na jiných webech, a shrnoval poznatky cestování s tímto dopravcem. Tam jsem z popisů a hlavně i přiložených obrázků pochopil, že místo, které jsem si vybral, není to, co bych chtěl. Dané 4-místo u stolečku bylo tak malé, že bych se tam s nohama nevlezl, seděl-li by naproti mne dospělý cestující. To jsem poznal jen z obrázku na webu, bez toho, aniž bych to viděl naživo. Jízdenku jsem tedy na webu Leo Expressu stornoval (naštěstí bez jakýchkoli problémů = výhoda toho mít tam účet) a vybral si ve stejném spoji místo jiné – klasické dvojmísto. Pak jsem tedy konečně jel. Cesta měla započít v pátek 16:09 z Pražského hlavního nádraží.

Všichni jsou na mé cestování Leo Expressem velmi zvědaví již asi měsíc a stále se mě ptají, jaké že to tedy bylo. Proto jsem v průběhu svého cestování touto soupravou měl po ruce připravený svůj iPad a živě jsem zapisoval to, co se právě dělo a jak jsem to cítil. Omluvte prosím fakt, že je článek psán bez háčků a čárek, ale strašně by mě to zdržovalo :). Zde jsou tady zkopírovány mé poznámky, které jsem chtěl mít jen sám pro sebe a čekal jsem, že jich bude na pár řádků. Cestou se však vše vyvinulo trochu jinak a o zážitky tedy nebyla nouze – obzvláště pak, když se člověk nudí:

Omluvte taky občasné nevhodné termíny, které jsem, zmítán emocemi, použil.

-----------------------------------------------------------------------------------------

Leo Express

10 minut zpozdeni pred vyjezdem

Zasekle WC v prostredni-zadni casti vlaku po dobu 30 minut. Kdyz jsem u nej stal ve fronte, galantni pan, ktery vysel z Bussiness sekce, dal najevo, ze se toto stava pomerne casto a ze neni divu, protoze je to pry "vyrobeno v Polsku" coz nechapu. Svycarska kvalita? Jsem zmaten.

Zadni WC ktere je u Bussiness sekce (400 Kc) je male jak cip. S batohem bych se na nem neotocil. Take na nem nejsou zadne papirove rucniky na otreni rukou po umyti. Rezervoar na mydlo jsem take nevidel.

Nabidku jidla jsem nedostal, ale musel si ji najit na intranetu pres vlastni tablet. Pani, ktera chodi a nabizi toto obcerstveni si objednavky pise na papir propiskou jako v nejake cinske restauraci :-D hlavne ze tady nabizeji zapujceni tabletu.... No to bude jeste legrace. Osobne velmi doufam ze budu mit moznost zpetne ohodnotit tuto jizdu.

Dalsi novinkou budiz ze jidelnich menu s nabidkou obcerstveni ani neni dostatek, jelikoz se tisknou nove. To je opravdu kulervouci vymluva jak cip.

Potahy sedacek (ktere jsou provedeny v sedem semisi) jsou uz ted na miste opirani viditelne osoupane.

WiFi spise prevazne nefunguje pro spojeni s venkovnim svetem. Ale to neni vzhledem dostupnosti CDMA signalu v CR zadne prekvapeni, ani rozdil od konkurence. Neni to ani problem zeleznicnich dopravcu, ale ceskych poskytovatelu.

Jsem rad ze jsem si precetl recenze na jizdy LeoExpressem na internetu a vedel tak dopredu, ze sezeni u okna bych horce litoval. Ted si muzu dat nohy do ulicky, takze jsem v klidu. Holka vedle me u okynka vsak nemuze nohama ani moc pohnout.

Objednal jsem si svycarskou bagetu za 39 korun. Byla v ni nejaka sunka, salat, syr (nebyla to obligatni tricitka = palec nahoru) a byla dobre podmazana. Obal vsak vypadal lacine. Jen bily papir a cernym potiskem. Datum spotreby bylo na zitrejsi den, z cehoz by mene zdatni konzumenti mohli mit nedobry pocit. Celkove ale bageta chutnala vpohode. Jeji cena vsak byla dle meho prilis vysoka. Jednak s porovnanim s konkurenci (vivat RegioJet), a navic bych si pred cestovanim radeji za stejne penize koupil nejakou bagetu z nabidky firmy Crocodille, ktere jsou k dostani naprosto vsude a jsou tak o dve tridy lepsi ve vsech ohledech.

Kolem sebe jsem slysel, ze doslo neco s kakaem. Pote si nejaky pan objednaval bagetu a taky bud nebyla, nebo byl nejaky problem. Takze minimalne dve veci z nabidky nejsou k dispozici. To je naprosto neprofesionalni vzhledem k proklamovane (a to opravdu casto) "svycarske kvalite".

Po dojedeni bagety zjistuji, ze neni kam odhodit smeti a odpadky. Musim si tedy svincik nechat na svem vyklopnem stoliku. Ten je mimochodem pekelne maly a vetsi notebook nez nejake EEE PC se na nej temer nevleze. Nabizi zvetseni opiraci plochy napriklad na tablet ci notebook takovym vyklopnym zabradlim, ktere vsak muze slouzit pouze tomuto ucelu. Celkove je to pekne na kokot a jsem rad ze mam svuj tablet a nemusim se tady mackat s notebookem. To by bylo velmi nepohodlne az mozna neprijemne.

Libi se mi, ze na obrazovkach po vlaku jsou zobrazovany ruzne informace o jizde. Pekne je upozorneni a zakladni informace o mestech a jinych zajimavostech, kolem kterych projizdime a ktere muzeme videt na leve, ci prave strane.

Na vyber jsme meli, zda chceme cist lidove noviny, ci ne. Nechtel jsem. To je vse :-D

Zajimave je, ze cely vlak je vyjma drazsich sekci koncipovan jako jeden velky open-space. Ze sveho mista v uplne zadnim vagonu vidim az defakto k lokomotive skrze vsechny vagony. V ceste nejsou ani zadne dvere, jen vlastne jedna obrovska chodba. Clovek ma pocit, ze jede na vylet jako za starych casu se skolou :-) Kdyby tady ale nekdo vyrvaval, nebo becelo decko a rvalo, vedel by o tom kompletne cely vlak. Soukromi 0%. Zase to ale mozna eliminuje moznost kradezi, hahahah.

Prave me napadlo, ze sezeni na mistech, kde jsou dve a dve sedadla otoceny proti sobe (coz jsem mel puvodne mit), je vlastne pri teoretickem plnem obsazeni dospelymi lidmi zcela nemozne. Uprostred je stolik, ktery ma kulatou nohu presne v mistech mezi koleny. Sedici dospely clovek v normalni poloze dosahuje koleny presne k teto noze. Nohy nejde dat jinak nez od sebe tak, ze noha stolu je mezi koleny. Pokud by tedy naproti sedel dalsi dospely, koleny by se nejspis dotykal protejsiho cestujiciho nemluve o tom, ze by po celou dobu jizdy musel mit nohy takto v pravem uhlu. Ti u okynka obzvlast. Neni divu ze na takovem miste u 4-stolku sedi tedy jen dva lide a dalsi 2 sedadla naproti nim jsou neobsazena. Lide, kteri to museli zjistit na vlastni kuzi jsou mucednici.

Mozna je to tim, ze jsem doposud sedel oblecen v mikine, ale zda se mi, ze je tady pekne horko a mirne vydychany vzduch. Vzhledem k poctu lidi a prostoru, ktery obsazuji, me to vsak neprekvapuje.

Na obrazovce prave bylo chvastani se, ze vlaky LeoExpress maji vysoce pevne "vlakove skrine", samozrejme proto, ze jsou vyrobeny ve svycarsku. To ma pry za vysledek vetsi bezpeci cestujicich. To mi pripomnelo, ze bourat v tomto vlaku je to posledni, co bych chtel. :-D Zase je pravda, ze uz jsem boural v aute, dvakrat v tramvaji, na kole, ale vlaku jeste ne. Neni se ceho bat. Mnohatunovy kolos vlaku jen tak neco nezabrzdi. Pokud to tedy neni most.......
(Clovek ale ziska pocit, ze vzhledem ke svycarske kvalite by ani toto nemusel az takovy problem)
Ted zase bezi jine chvastani, ze pry ma vlak take velikou pevnost pri pripadnem bocnim narazu. Pral bych si take, aby promitli video s crash-testem. Rad bych sledoval vyrazy lidi. Ti nastesti obrazovky nesleduji a zustavaji v klidu :-D

Kdyz se clovek nudi, muze vzdy vykouknout nad uroven sedadel a hned vidi, co se deje v celem vlaku! :-) Lidickove pendluji jako mravenci ustredni chodbou a cekaji u zachodku, ve vlaku to zije. Prave me napadlo ze by mohla byt legrace jet v souprave s fotbalovymi fanousky ci napriklad s opilou bandou. Tedy za predpokladu, ze clovek nechce spat (coz stejne v tomto vlaku naprosto nehrozi). Mohl by nekdo hrat na kytaru a cely vlak se pridat a zpivat. To by byla atmosfera :)

Prave jsem se dozvedel, ze vsechny bagety jsou vyprodane. Je 17:53. Vyjeli jsme 16:19. Tedy za 1:34 - pred polovinou cesty. Kdo nekoupil, prohloupil :-P

Dvere oddelujici bussiness sekci se neotviraji na 100%. Vypada to na zavadu. Mista v teto drazsi sekci nevypadaji o tolik lepe. Mozna bych je postavil na uroven klasicke plosne urovne RegioJetu. Alespon od oka. Z toho co vidim se mi jasne nezda, ze by dvojnasobna cena teto sekce byla jakkoli oduvodnena. Treba maji neco, co my tady v open-spacu ne. Bagety? Pochybuji :-)

To je ficura! Pohledem do ustredni chodby na lajnu obrazovek clovek hned pozna celkove zakriveni vlakove soupravy v zatacce a tim jeji oblouk. :) vlak se krouti jako had!

U velkeho WC se nestane, ze by u nej nestali cekajici lide. To mi pripomina, ze jsem cetl na internetu, ze se zamestnanci CD LeoExpressu vysmivaji, protoze je "dvou-zachodovy". Rozumim jim. I galantni pan z bussiness sekce v zacatku naseho rozhovoru (5 vet pri spolecnem cekani na WC) toto zminil jako prvni. Rikal, ze toalety jsou zde poddimenzovany. Clovek se tady na to proste nemuze vysrat :-D

Na to, kolik je tady lidi, jsou nadhlavni ulozne prostory take poddimenzovany. Jeste ze kazdy nema zavazadlo...

Je nad slunce jasne, ze nekdo jednoduse vzal ty nejlevnejsi soupravy, koupil je, nasil logo, a ted si honi triko jaky neni expert. Pokud RegioJet nasadi vice souprav a udrzi svoji znicujici cenovou politiku, tak to dle meho nemuze Leosi projit.

18:09 - zacina mi byt vedro i v kosili. Musim se napit, ackoli tim riskuju pripadnou cestu na toaletu.

Zasel jsem za pani z obsluhy se zeptat kolik je ve vlaku stupnu. Rikala ze pry strojvedouci uz vice topit nemuze. V tom jsem souhlasil. Rekl jsem ji, ze za pul hodiny zdechnu, protoze je tady horko a vydychany vzduch. Pry jsem nebyl sam, kdo to takto citi, ani jediny cestujici zminujici tento problem. Bylo mi nabidnuto sednout si jinam. To ale nic neresi, takze na to kaslu.

Teplota se nastesti dale nezveda. Radeji jsem paril hry na tabletu abych na to nemyslel. Mezitim mi dvakrat do lokte vrazila obsluhujici pani. Neni divu, s tim mistem ktere v tomto vlaku je...

Nezavidim dresscode zamestnancu LeoExpress. Borci tady chodi a maji kosili a na tom jeste takove zaple sako. To bych zdechl.

Tuto jizdu vedle me sedela Marketa Stoklasova, prvacka na CZU-FAPZ ci tak nejak. Ne zebychom spolu teda mluvili, ale ma notebook a ja mam oci.

Prihlasil jsem se na intranetu do vlakoveho chatu! Byla tam jedina defaultni zalozena mistnost Leo Chat. Tak jsem pokecal s 2 lidmi. Horko vnimame vsichni stejne :-)

Tak a jsme tady. HURAAAAA

Za tuto minirecenzi a pribeh tedy mohu zcela jasne rict svuj verdikt:

CESTU LEOEXPRESSEM ZASADNE NEDOPORUCUJI !!!

-ExpressLicH 25.1.2013


----------------------------------------------------------------------------------

Jak tedy můžete vidět a chápat, další mé cestování s tímto dopravcem vskutku nehrozí. Peníze, které mi na webovém účtu zústaly (239 Kč) nechám propadnout, či si je nechám jako rezervu, kdyby opravdu nic jiného nebylo a byla opravdu nouze - což nastane jen velmi stěží.

5 comments:

  1. Dekuji za recenzi, vím cemu se pri pripadnem cestovani do Pha vyhnout :) BAYO.

    ReplyDelete
  2. Hm. Dobrej narez. Ve stredu pojedu asi timhle do olomouce ... vyhral leo jen diky tomu, ze za to zaplatim tak 1/3 toho, co treba u CD. Pobavilo me to s tou teplotou, ale to je vsude a casto se jeste najdou lidi, co jim je zima.

    ReplyDelete
  3. Úžasné! Občas jsem se u toho zalykal smíchy :D "strojvedoucí už víc topit nemůže.... -tak v tom jsem s ní souhlasil!"

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. Fajn, no, přesně takovou recenzi jsem čekal.

    Ona totiž ta jednotka Stadler FLIRT je regionálním vlakem, srovnatelným např. s jednotkou řady 440 ČD (RegioPanter), 844 ČD (RegioShark), či s řadou 612 DB (RegioSwinger).

    Proto pouze dva záchody, proto je to celé průchozí, proto tak málo odkládacích míst. V originálu se na cestující s objemnější bagáží pamatuje, jako obvykle, místem u dveří, které má bočně umístěné (a často ještě bočně sklopné) sedačky.

    Charakteru provozu, pro který je tato jednotka konstruována, odpovídá i thermoregulace - více dveří, počítá se s častější výměnou cestujících. Logicky, když ten vlak jede na relaci Praha - Košice, nejvíc lidí nastoupí v Praze, vystoupí v Ostravě, mezi tím minimum, tak někde u České Třebové tam musí být na umření.

    Ona "švýcarská kvalita" by byl kvalitní na relaci Praha - Rakovník, ještě možná Olomouc - Krnov - Opava, ale rozhodně ne na nic jiného. Jenom hňup a blázen může vzít regionální jednotku, nacpat do ní co nejvíc sedaček a vyrazit s ní přes půl mocnářství. A ještě větší hňup a blázen mu za to zaplatí ...

    ReplyDelete